לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

ביטול הסכם גירושין – האם זה אפשרי?

הסכמים הם דבר כובל. למעשה, זוהי מטרתם. לכפות את רצוננו מהעבר על היותנו בהווה. לרוב, ההסכמים כדאיים לנו. הודות להם, מתאפשר לנו לתכנן תוכניות עתידיות ולהבטיח את קיומן. אולם במקרים מסוימים, ההסכמים עלולים לעשות לנו עוול. באותם מקרים, נרצה להשתחרר מההסכם, על כל הכרוך בכך. אחד מהמקרים הללו, הוא הסכם גירושין כופה. האם ניתן בכלל להשתחרר אותו על ידי ביטול הסכם גירושין?

מהו הסכם גירושין

כדי שנוכל לדעת האם ביטול הסכם גירושין הוא אפשרי, חשוב לדעת, תחילה, מהו אותו הסכם גירושין. בקצרה, הסכם גירושין הוא מסמך בו הגיעו בני הזוג, בסמוך לגירושין עצמם, לשלל הסכמות באשר להתנהלותם לאחר מתן הגט. אם כן, ביטול הסכם גירושין הוא בעצם הליך המבטל הסכם זה.

במסגרת ההסכמות המושגות, ניתן למצוא מספר נושאי הסכמה עיקריים. נפרט אודות הנושאים השונים, שכן ביטול הסכם גירושין עלול לנבוע עקב פגמים בכל אחד מהנושאים.

ביטול הסכם גירושין – האם זה אפשרי
ביטול הסכם גירושין – האם זה אפשרי

הגט עצמו

הנושא הראשון עליו בני הזוג מגיעים להסכמה, וזהו, למעשה, לב ליבו של ההסכם – הוא הגט עצמו. בני הזוג הסכימו כי הגיעה העת להפריד כוחות והגט ניתן ברצון ובהסכמה בין הצדדים. בדרך כלל, ההשגות לא יהיו על נושא זה, משתי סיבות.

הראשונה – מתן הגט נעשה בסמוך מאוד לעריכת ההסכם כך שאין מספיק זמן לבטלו. ביטול מתן הגט לאחר מעשה הנתינה הינו בלתי אפשרי. לאחרונה, הוציא בית הדין תחת ידיו פסק דין תקדימי, בו קבע כי במקרה שהגבר מערער על הגט לאחר נתינתו האישה תיחשב לגרושה אך הוא, המערער, ייחשב לפסול חיתון ולא יוכל להינשא בשנית.

הסיבה השנייה היא שמתן הגט, במקרים מעין אלו, הוא צעד חשוב והכרחי ואין כל הצדקה להימנע מנתינתו. ניתן לריב שנים על רכוש ומשמורת, אך רצוי לעשות זאת לאחר מתן הגט ושחרור קשר הנישואין. מכיוון שכך, ביטול הסכם גירושין עקב חזרה מהרצון לתת גט, אינו ראוי ולא כדאי.

 

איזון משאבים

נושא שני עליו מגיעים להסכמות, הוא חלוקת הרכוש בין בני הזוג. בני הזוג סיכמו ביניהם מי יקבל מה, בין אם על בסיס הסכם ממון, על בסיס הוראות חוק יחסי ממון בין בני זוג, או על בסיס הסכמות אישיות קונקרטיות. לא פעם ולא פעמיים, בני זוג מוכנים לבצע וויתורים רכושיים משמעותיים כדי להימנע ממלחמות במתן הגט.

בן או בת הזוג עושים לעצמם שיקולי עלות תועלת. מה עדיף – שנים של מאבק סביב עצם הגירושין ומתן הגט, או להפסיד כמה מאות אלפי שקלים ולהשתחרר מהקשר הכובל במיידי, ומגיעים למסקנה שההפסד הכספי עדיף על ההפסד הנפשי. ואז, לאחר הגירושין, בת הזוג מבינה את השלכות ההחלטה והקושי שלה לחיות חיים תקינים כאם יחידה ללא כסף. במקרה זה, הגרושה, או הגרוש כמובן, חפצה בביטול הסכם הגירושין.

 

משמורת והסדרי ראייה

גם סביב ענייני המשמורת נוטים להגיע להסכמה בהסכם הגירושין. בין אם הוחלט על משמורת משותפת ובין אם על משמורת מלאה לאחד ההורים והסדרי ראייה וביקורים בשבתות ובחגים אצל ההורה השני, בני זוג שמחים לקבל את ההחלטות הללו בעצמם במקום בית המשפט. כאשר תקשורת בריאה בין הגרושים הינה אפשרית, הסכמותיהם יהיו, לרוב, טובות יותר מפסיקותיו של בית המשפט.

לעיתים, מתרחש שינוי נסיבות לאחר מספר שנים הגורם לאחד מבני הזוג לרצות בביטול הסכם הגירושין. הסיבות לכך יכולות להיות רבות. רצון למעבר לחו"ל עשוי לגרום לך לרצות בביטול הסכם הגירושין, כמו גם ערעור במצבו הנפשי של בן הזוג השני ורצון למנוע ממנו קשר בלתי אמצעי עם הילדים. בכל המצבים הללו, אחד מבני הזוג יחפוץ בביטול הסכם הגירושין.

 

מזונות

הנושא האחרון מבין הנושאים בהם נדון, הוא תשלומי מזונות הילדים. בני הזוג הסכימו על תשלומי מזונות, בין היתר, לפי השתכרותם הנוכחית. ייתכן שאחר הגירושין האישה התקשתה לחזור למעגל העבודה עקב הטיפול התובעני בילדים כאם חד הורית. לעומתה, הגבר פורח בעבודתו כאשר משפחתו אינה מרחפת כצל מעל אפשריות הקידום.

במצב זה, וויתורים של לפני שנים רבות עקב השתכרות דומה, נראים מגוחכים ולא מוצדקים. אישה שהתפשרה בחתימת ההסכם בזמנו, תתאמץ מאוד כיום למען ביטול הסכם הגירושין.

 

כיצד מבטלים

לאחר שהבנו מה כולל ההסכם ומדוע בני זוג יחפצו בביטול הסכם גירושין, נכיר את הדרכים האפשריות לביטול הסכם גירושין בפועל. חשוב לדעת כי הליך ביטול הסכם הגירושין אינו פשוט ודורש מיומנות משפטית רבה. מכיוון שכך, המאמר לא מהווה כל תחליף לייעוץ משפטי מקצועי שעשוי להביא לתוצאות הרצויות.

 

שינוי נסיבות קיצוני

המאפיין המשותף למספר סיבות ביטול הסכם גירושין שהזכרנו, הוא שינוי נסיבות קיצוני. שינוי נסיבות הינה עילה משפטית צרה יחסית, אך אפשרית במקרים מסוימים כעילה לביטול הסכם גירושין. מעבר של אם משמורנית לחו"ל, כמובן, יחייב שינוי בהסדרי הראייה.

כך גם אישה שהשתכרה ב-10,000 שקלים בחודש, למשל, ובעלה השתכר ב-12,000 שקלים, וכיום היא מרוויחה 7,000 שקלים בלבד בעוד שבעלה מרוויח 25,000 שקלים, תוכל לטעון לשינוי נסיבות קיצוני המצדיק את ביטול הסכם הגירושין לעניין תשלומי המזונות.

 

פגמים בכריתה

אפיק ביטול נוסף הוא מציאת פגמים בכריתת החוזה. טעות, הטעיה, אי גילוי וחוסר תום לב הן סיבות קלאסיות לביטול הסכם גירושין, ככל הסכם או חוזה אחר. באשר לאיזון משאבים לא שוויוני שנעשה מפאת לחץ, ניתן לטעון להשפעה בלתי הוגנת שהובילה לכריתת ההסכם וכן לחוסר גמירת דעת. כל אלו הן עילות חוזיות סטנדרטיות, שיכולות להוות עילה לביטול הסכם גירושין.

 

הסכמה

דרך ביטול הסכם הגירושין הטובה ביותר היא, כמובן, בהסכמה. לעיתים, בין בני הזוג שוררת הבנה מדוע הסכמים מהעבר אינם מתאימים למציאות הנוכחית. במקרים אלו, בני הזוג יערכו בצוותא שינוי או ביטול הסכם גירושין, שיפיג את תוקפו של ההסכם הקודם.

 

לסיכום

הסכם גירושין הוא מסמך הסכמות בין בני זוג, באשר להתנהלותם לאחר הגירושין. לעיתים, ההסכם פוגע בבני הזוג ועושה להם עוול. במצב זה, יעמדו לבני הזוג מספר עילות לביטול הסכם הגירושין, כפי שפורט לעיל. בהצלחה!

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

מה זה איזון משאבים וכיצד הוא קורה?

הליך גירושין טומן בחובו מספר הליכים נלווים, מספר הליך שינוי הסטטוס של הזוג. שני ההליכים הנלווים המשמעותיים ביותר, הם איזון משאבי הזוג – דהיינו חלוקה